شبکه های اجتماعی موبایلی...ماهواره...

همه چیز رسانه های نوظهور ......ماهواره

شبکه های اجتماعی موبایلی...ماهواره...

همه چیز رسانه های نوظهور ......ماهواره

طبقه بندی موضوعی

صدایتان را به گوش همه برسانید.

امید بابایی | دوشنبه, ۱۷ اسفند ۱۳۹۴، ۰۹:۲۱ ق.ظ

آشنایی با پادکست و روش ساخت آن

پادکست (Podcast) چیست؟
آشنایی با پادکست و روش ساخت آن

این روزها حجم توجه به محتوای صوتی در وب، یا همان پادکست، بیش‌تر از هر زمان دیگری‌ست. دلیل آن هم از واضحات است و گفتن ندارد که پادکست، جذابیت و تاثیرگذاری بیش‌تری از محتوای متنی می‌تواند داشته باشد. اما این جذابیت پادکست همانا و چگونه ساختن آن همانا!

آشنایی با پادکست

واژهء پادکست (podcast) ترکیبی از کلمات broadcast و iPod می باشد و به وبلاگ یا سایتی اطلاق می گردد که پست ها (یا برنامه های) خود را به شکل فایل های صوتی در قالب های mp3 و یا wma جهت شنیدن و یا دانلود کردن در دسترس شنوندگان قرار می دهد. فرهنگ جدید آمریکایی آکسفورد این لغت را – که اولین بار توسط روزنامه نگاری به نام “باب همرزلی” بکار گرفته شد – چنین تعریف می کند: “برنامه ای رادیویی یا مشابه که دیجیتالی ضبط شده و جهت پیاده کردن (دانلود کردن) برای دستگاه های شخصی پخش صدا در اینترنت گذاشته می شود”. پادکست راهی آسان برای دستیابی به برنامه های دیجیتالی موجود در اینترنت و پخش آنها در زمان و مکان دلخواه است. پادکست در همهء دستگاه های پخش موسیقی دیجیتال قابل شنیدن است و از آن تحت نام های “بلاگ کَست” و “آدیو بِلاگ” نیز یاد می شود.

    پادکست جدیدترین تکنولوژی تولید و نشر محتوای صوتی در اینترنت است. به وسیله پادکست می توان صدای خود را در اینترنت منتشر کرد و می تواند یک رادیو آماتوری شخصی باشد. واژه پادکست از طرف لغت نامه آمریکایی «آکسفورد» به عنوان واژه سال انتخاب شد. این لغت نامه پادکست را اینطور معرفی کرده است: «برنامه ای رادیویی که دیجیتالی ضبط شده و برای دانلود و قرار دادن در دستگاه های شخصی پخش صدا در اینترنت گذاشته می شود.» در لغت نامه اینترنتی ویکی پدیا هم در توضیح کلمه پادکست اینطور آمده است: پادکست یا پادپخش یکی از روش های انتشار پرونده بر روی اینترنت و نام عمومی نوعی برنامه آوایی است که توسط کاربران معمولا روی یک پخش کننده موسیقی دیجیتال و عموما یک آی پاد به شکل یک فایل صوتی ساخته شده، با استفاده از اینترنت روی رایانه های خانگی و یا پخش کننده های دیجیتال پیاده می شود.

معادل فارسی پادکست
    پادکست از ترکیب دو واژه (brodcast و ipod) تشکیل شده است. آی پاد نام پخش کننده موسیقی شرکت اپل است و برودکستینگ در زبان انگلیسی به معنای انتشار است. از جمله معادل های پیشنهاد شده برای پادکست در فارسی «پادپخش» است که ترکیب کلمات آی پاد و پخش به عنوان معادل کست است وترکیب یک لغت فارسی وانگلیسی است.واژه های وبلاگ صوتی، رادیو اینترنتی و رادیونت هم ازجمله لغات پیشنهادی برای معادل پادکست است که هنوز در مورد هیچکدام اجماع وجود ندارد.

تاریخچه
این روش با افزایش محبوبیت دستگاه پخش موسیقی دیجیتالی آی‌پاد به عنوان روشی آسان برای به اشتراک گذاشتن محتویات صوتی از طریق اینترنت، بوجود آمد.
اولین بار مفهوم <enclosure> در خوراک‌های آراس‌اس در اکتبر سال ۲۰۰۰ توسط تریستان لوئیس به صورت اولیه مطرح شد. بعد به صورتی متفاوت توسط دیو واینر یکی از نویسنده‌های فرمت آراس‌اس اجرا شد. و در بحث با آدام کوری منجر به عامل enclosure یا ضمیمه شد. این عامل جدید در آراس‌اس ۰٫۹۲ این امکان را می‌داد که نشانی پرونده‌های صوتی تصویری منتقل شود و گیرنده آن را درجا باز کند. مشتری این امکان جدید وبلاگ‌های صوتی بودند. ولی این امکان جدید به سرعت رواج پیدا نکرد. تا اینکه در سال ۲۰۰۱ این امکان در نرم‌افزار وبلاگ‌نویسی Radio Userland به عنوان یک موئلفه ارسال و دریافت فایل‌ها اضافه شد و تنها چیزی که برای رسیدن به یک پادکست کم داشت خودکار کردن این عمل بود.
این روش وبلاگ نویسی تا سال ۲۰۰۳ پیشرفت کرد و وبلاگ نویسی را به سمت جدیدی برد. نمونه‌ای تاثیرگذار استفاده از این فناوری در وبلاگ کریستوفر لیدون نویسنده سابق نیویورک تایمز بود. در اکتبر سال ۲۰۰۳ بود که اولین بار از iTunes برای انتقال محتوای آراس‌اس به آی‌پاد استفاده شد. آدام کوری برنامه‌ای برای انتقال از آراس‌اس به آی‌پاد ارائه کرد که iPodder نام داشت.
در فوریه ۲۰۰۴ بن همرسلی در روزنامه گاردین مقاله‌ای نوشت که در آن به کار لیدون اشاره می‌کرد برای شرح این کار کلمات مختلفی بکار برد که در بین آن پادکست هم به چشم می‌خورد. به این ترتیب اولین استفاده از این کلمه توسط بن همرسلی بود. کم‌کم تولید کدهایی مانند iPodder در بین برنامه نویسان با مجوزهای آزاد جی‌پی‌ال گسترش یافت. یافته‌های موتورهای جستجوگر از عبارت Podcast در سال ۲۰۰۴ به سرعت زیاد شد. بعد از این وبسایت‌ها و ابزارهای مختلف با موضوع پادکست گسترش پیدا کرد.
بنگاه‌های خبری مثل BBC برنامه‌های رادیویی با کمک پادکست راه‌اندازی کردند. و شرکت اپل امکان دریافت پادکست را به نرم‌افزار iTunes افزود و در سال ۲۰۰۵ نسل جدیدی از آی‌پادها با قابلیت پخش فیلم به بازار ارائه شد. در اواخر سال ۲۰۰۵ دستگاه‌های بازی قابل حمل شرکت سونی هم از آراس‌اس ۲٫۰ پشتیبانی می‌کرد.

پادکست چیست؟
    پادکست از پیشرفته ترین و جدیدترین سامانه های ارتباطی است و روشی برای انتشار محتوای الکترونیکی به وسیله صدا که کاربران از طریق آن می توانند ساخته های صوتی و کلامی خود را به شنوندگان، ارائه دهند که از آن به وبلاگ صوتی هم یاد می شود و به زبان ساده تر جدیدترین تکنولوژی برای انتشار صوت بر روی شبکه اینترنت است. پادکست یک فایل چند رسانه ای است که با استفاده از فیدهای عمومی برای پخش صدا بر روی کامپیوترهای شخصی وموبایل، بر روی اینترنت فرستاده می شود.


  ویژگی‌ها
 پادکستینگ یک روش ارائه محتوا در اینترنت است که بر مبنای فایل های صوتی کار می کند. مانند سایر روش های ارائه اطلاعات به صورت فایل های صوتی مثل Radio Broadcasting و Online Audio/Video streaming که بر اساس ارسال فایل های صوتی کار می کنند، روش پاد کستینگ نیز اساسا شبیه همین روش ها است ولی چند تفاوت عمده و متمایز کننده دارد:
    1- پاد کستینگ بر خلاف سایر روشهای ارائه محتوای صوتی که به روش Push Technology کار می کنند، بر اساس روش Pull Technology است. یعنی، در این روش، مصرف کننده بر اساس تقاضای مشخص خود، به محتوای وب دسترسی دارد و مانند رادیو، مطالب به او تحویل داده نمی شود بلکه او آنها را بر اساس نیاز خود تحویل می گیرد.
    2- در این روش، مصرف کننده محتوای مورد نظر را توسط دستگاه های پخش غیر از کامپیوتر استفاده می کند و در زمان استفاده، نیازی به دسترسی به کامپیوتر نیست. معمولا دستگاه های استفاده از پادکست ها بسیار کوچک و قابل حمل است و کاربر در هر زمان و مکانی قادر به استفاده از محتوای صوتی خواهد بود.
    3- محتوا پس از دریافت از اینترنت، بدون نیاز به ارتباط با اینترنت، قابل استفاده خواهد بود در حالی که در سایر روشها، نیاز به ارتباط اینترنتی برای استفاده از محتوا است.
    4- در این روش، امکان شنیدن هر بخش از محتوا، جلو و عقب بردن آن، شنیدن محدوده خاص از محتوا و سایر کنترل ها از طرف کاربر ممکن است. کاربر به هر تعداد بار که بخواهد می تواند محتوا را گوش دهد در حالی که در رادیو اینترنتی، چنین امکانی به خودی خود وجود ندارد.
    5- در این روش، نیازی به مراجعه به وب سایت های مختلف برای دسترسی به انواع محتویات نیست و با تنظیم نرم افزار، کپی محتوا به دستگاه پخش آن بطور اتوماتیک انجام شده و کاربر همیشه آخرین و جدید ترین اطلاعات را در دستگاه پخش مختوای صوتی خود خواهد داشت.


چگونه به یک پادکست گوش کنیم؟
    اگر سایت مورد نظر لینک مستقیم به فایل mp3 بدهد که فقط لازم است روی لینک کلیک کنید. اگر سایت آدرس پادکست را داده، شما برای گوش دادن به پادکست به یک نرم‌افزار نیاز دارید که ما آنرا پادکِش (PodCatch)می‌نامیم. ما نرم‌افزار ipodder را پیشنهاد می‌کنیم. بعد از نصب این نرم‌افزار می‌توانید آدرس هر پادکست را در آن وارد کنید و این نرم‌افزار برنامه‌های رادیویی آن پادکستها را بطور اتوماتیک دریافت خواهدکرد.


مثال :
KHAMENEI.IR Podcast
نسخه پادکست وب سایت دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری (مدظله العالی)


آموزش تصویری ساخت پادکست یا رادیو اینترنتی

راه اندازی رادیو اینترنتی کار سختی نیست و به سادگی می توانید برای خود یک شبکه رادیویی افتتاح کنید که در سایت تفریحی دز فان آموزش ساخت آن را قرار داده ایم.

پادپخش، انتشار مجموعه‌ای از پرونده‌های رسانه دیجیتال است که توزیع آن در اینترنت با استفاده از فید صورت می‌گیرد و توسط کاربران معمولا بر روی یک پخش‌کننده موسیقی دیجیتال قابل دریافت و پخش است. این روش ارائه محتوا در سال ۲۰۰۴ محبوبیت و گسترش یافت و گاه به آن رادیوی اینترنتی گفته می‌شود.

در گزارش قبلی به چگونگی آماده شدن برای ضبط یک پادکست پرداختیم، در این گزارش به نحوه ضبط و انتشار پادکست می پردازیم.

نحوه کار:

۱-مطالب خود را آماده کنید

آموزش تصویری ساخت پادکست یا رادیو اینترنتی

آموزش تصویری ساخت پادکست یا رادیو اینترنتی

بهتر است در ابتدا مطالب خود را بر روی کاغذ یادداشت کنید تا فراموش نکنید.برای شروع بهتر است از یک داستان ساده شروع کنید و سپس داستان یا متن اصلی مورد نظر خود را شروع کنید. متنتان هر چیزی که هست، مطمئن شوید که از آن راضی هستید و برای شما جالب است.

اگر شما از متن و صحبت های خود لذت ببرید و آن را دوست داشته باشید، شنودگان شما نیز همین حس را خواهند داشت. بر روی چیز هایی که برایتان اهمیت دارد وقت بگذارید تا به شنوندگان، شما را به دیگران معرفی کنند.

۲-صدای خودتان را ضبط کنید

آموزش تصویری ساخت پادکست یا رادیو اینترنتی

آموزش تصویری ساخت پادکست یا رادیو اینترنتی

این تقریبا بزرگترین قدم در ساخت پادکست است. مطمئنا بدون صدا، پادکستی وجود نخواهد داشت. با ریتم ملایم و زیبا صحبت کنید و علاقه خود به موضوع بحث را به نمایش بگذارید. متن هایی را که آماده کرده اید را بخوانید و تشکر از افرادی که به پادکست شما گوش می دهند را فراموش نکنید.

مطمئن باشید می توانید یک پادکست عالی و زیبا بسازید اما گاهی اوقات مشکلات فنی و نرم افزاری پیش می آید که تمام کار شما را تحت تاثیر قرار می دهد. برای مثال ممکن است صدا تنظیم نباشد یا نرم افزاری که استفاده می کنید، به مشکل بخورد. پس قبل از اینکه شروع به ضبط برنامه برای انتشار کنید، حتما به صورت آزمایش چند بار به ضبط بپردازید و دستگاه ها و نرم افزار ها ی خود را تست کنید.

۳- فایل صوتی نهایی را در رایانه خود ذخیره کنید

آموزش تصویری ساخت پادکست یا رادیو اینترنتی

آموزش تصویری ساخت پادکست یا رادیو اینترنتی

فرمت مناسب برای ذخیره فایل های صوتی MP3 با حداقل کیفیت ۱۲۸kbps است، اما پادکست هایی موزیکال بهتر است حداقل کیفیت ۱۹۲kbps را داشته باشند. از علامت های وی‍ه (!‌‌ @ #‌$ %‌^ & *)‌ در نام گذاری فایل های خود استفاده نکنید و بعد از ذخیره در رایانه خود، آن را با نرم افزار ویرایش صدایی که قبلا نصب کردین باز کنید و شروع به ویرایش آن کنید. ابتدا صداهای Noise و اضافی که ممکن است در پس زمینه کار شما باشند را حذف کنید.مطمئنا می توانید در ابتدا فایل خود را با پسوند WAV به عنوان پشتیبان اصلی ذخیره کنید و سپس به ویرایش آن و تبدیل آن به MP3 بپردازید.

۴- اطلاعات فایل خود را کامل کنید

آموزش تصویری ساخت پادکست یا رادیو اینترنتی

آموزش تصویری ساخت پادکست یا رادیو اینترنتی

نام فایل، گوینده، مشخصات آلبوم و دیگر اطلاعات مورد نیاز برای پادکست خود را وارد کنید. در زمان نام گذاری فایل خود، دقت کنید. زیرا زمانی که پادکست خود را منتشر می کنید، شنوندگان با استفاده از این اطلاعات خیلی راحت تر فایل های مورد نظر خود را پیدا می کنند.

۵- فید RSS پادکست خود را بسازید

آموزش تصویری ساخت پادکست یا رادیو اینترنتی

آموزش تصویری ساخت پادکست یا رادیو اینترنتی

برای ارسال پادکست های خود احتیاج به یک سرور دارید که فایل های خود را در آن منتشر کنید. برای این کار راه های زیادی وجود دارد.در سایت SoundCloud ثبت نام کنید. ناشرین زیادی در این سایت همه روزه پادکست های خود را منتشر می کنند. این سایت با داشتن میلیون ها مشترک در سراسر دنیا به شما این امکان را می دهد که به صورت رایگان پادکست های خود را در اختیار دیگران قرار بدهید.

می توانید برای انتشار فایل هلای خود، در سایت یا بلاگ خود قسمتی به نام پادکست بسازید و فایل های خود را برای بازدید کنندگان سایت خود منتشر نمایید.در پابان، به یاد داشته باشید که هر چه زیبا تر و پربارتر سخن بگویید، شنوندگان بیشتری جلب خواهید کرد.

************

************


چگونه به سادگی یک پادکست بسازیم؟

************



نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی