شبکه های اجتماعی موبایلی...ماهواره...

همه چیز رسانه های نوظهور ......ماهواره

شبکه های اجتماعی موبایلی...ماهواره...

همه چیز رسانه های نوظهور ......ماهواره

طبقه بندی موضوعی

۱۶ مطلب در مرداد ۱۳۹۵ ثبت شده است

فیس بوک و مواد مخدر

امید بابایی | چهارشنبه, ۲۷ مرداد ۱۳۹۵، ۰۷:۵۳ ق.ظ
بسمه تعالی
دانشمندان آمریکایی در بررسی‌های خود نشان دادند که عادت بد ورود مداوم به شبکه های اجتماعی منجر به اعتیادی می‌شود که حتی از اعتیاد به مواد مخدر و سیگار نیز خطرناک‌تر است. نوشتن یک توئیت روی توئیتر حتی اگر دیر وقت باشد یا کلیک روی “می‌پسندم” در کنار پست یک دوست روی فیس‌بوک در اداره و در اوج کار عادتی است که به اعتقاد محققان مدرسه بازرگانی دانشگاه شیکاگو ترک آن از ترک اعتیاد به مواد مخدر، سیگار و الکل دشوارتر است.

فیس بوک و مواد مخدر


این تحقیق با کنترل آرزوها و تمایلات ۲۰۵ بزرگسال کاربر شبکه های اجتماعی و با ثبت مجموع ۷ هزار و ۸۲۷ نشانه مبنی بر تمایلات و خواسته های هر یک از آنها به این نتیجه دست یافت.
براساس گزارش تاپ نیوز اینترنشنال، این بررسی‌ها نشان داد که هرچند خوابیدن، بزرگ‌ترین و قوی‌ترین خواسته این افراد بود اما تمایل به استفاده از دستگاههای ارتباطات چندرسانه ای در این افراد انکارناپذیر بسیار بالا و انکارناپذیر بود.
درحقیقت، در تصور عمومی، سیگار و الکل موادی هستند که به شدت اعتیادآور به نظر می‌رسند این درحالی است که نتایج این تحقیق نشان می‌دهد تمایلات مرتبط با این دو ماده نسبت به سایر خواسته‌ها به ویژه خوابیدن و دسترسی به شبکه های اجتماعی بسیار ضعیف هستند.
نزدیک به یک میلیون کودک ۷ تا ۱۲ سال در سراسر جهان به وبگاه شبکه‌سازی اجتماعی فیس‌بوک اعتیاد پیدا کرده‌اند و دست‌کم روزی یک بار وارد فیس‌بوک می‌شوند. طبق
  • امید بابایی

آمارکاربران ایرانی فیسبوک

امید بابایی | چهارشنبه, ۲۷ مرداد ۱۳۹۵، ۰۷:۵۲ ق.ظ
موسسه تحقیقاتی "پیو" (Pew) با انتشار آماری، از کاهش گرایش کاربران اینترنت به فیسبوک و افزایش بسته شدن حساب‌های کاربری در این شبکه اجتماعی به دلایل مختلف خبر داده است.

دو سوم بزرگسالان آمریکایی که کاربر اینترنت هستند (حدود ٪67) کاربر فیسبوک نیز هستند. از این روی، سایت فیسبوک شبکه اجتماعی غالب در این کشور به شمار می‌رود. یافته‌های تازه از پروژه اینترنت و زندگی آمریکاییِ مرکز پژوهشی "پیو” حاکی از آن است که جمعیت کاربران فیسبوک دستخوش نوسانات قابل توجهی شده است:
• ٪61 از کاربران کنونی فیسبوک ادعا می‌کنند که هر از گاهی در گذشته به مدت چند هفته یا بیشتر به خواست خود از فیسبوک کناره‌گیری کرده‌اند.

• ٪20 از بزرگسالان آنلاین که در حال حاضر از فیسبوک استفاده نمی‌کنند می‌گویند که زمانی از این سایت استفاده می‌کردند، اما دیگر استفاده نمی‌کنند.

• ٪8 از بزرگسالان آنلاین که در حال حاضر از فیسبوک استفاده نمی‌کنند تمایل دارند در آینده دوباره به کاربران فیسبوک بپیوندند.
از ٪61 درصد از کاربرانی که مدتی از فیسبوک کناره‌گیری کردند خواستیم با واژگان خود علت این کناره‌گیری را شرح دهند، و آن‌ها دلایل متعددی را عنوان کردند. بیشتر این افراد (٪21) گفتند که "کناره‌گیری‌شان از فیسبوک" به دلیل مشغله زیادشان یا نداشتن زمان کافی برای اختصاص دادن به این سایت بوده است. عده‌ای نیز دلیل این اقدام را بی‌علاقگی خود به سایت (٪10)، عدم جذابیت محتوای سایت (٪10)، شایعه‌پراکنی‌های بیش از حد دوستانشان (٪9)، یا نگرانی از اتلاف وقت و نیاز به مدتی استراحت (٪8) عنوان کردند.
آمارکاربران ایرانی فیسبوک

از هر پنج بزرگسال آنلاین یک نفر (٪20) ادعا می‌کنند که قبلاً از فیسبوک استفاده می‌کردند اما دیگر از آن استفاده نمی‌کنند. ما از این گروه نیز خواستیم با واژگان خودش دلیل کناره‌گیریشان را شرح دهند. بیشتر توجیه این افراد شکسته شدن حریم خصوصی آن‌ها، اتلاف وقت، دلزدگی از ارتباطات مجازی گسترده و عدم علاقه به دانستن مسائل

  • امید بابایی

رابطه فیسبوک و فراماسونری+گرداب

امید بابایی | چهارشنبه, ۲۷ مرداد ۱۳۹۵، ۰۷:۵۱ ق.ظ
گرداب منتشر کرد: رابطه فیسبوک و فراماسونری
• زمان : 5:18
گرداب وابسته به مرکز بررسی جرایم سازمان یافته منتشر کرد: رابطه فیسبوک و فراماسونری - دستان پشت پرده فیسبوک ؟
  • امید بابایی

فیس بوک: خط مقدم (تصویری)+سخنرانی دکتر حسن عباسی

امید بابایی | چهارشنبه, ۲۷ مرداد ۱۳۹۵، ۰۷:۵۰ ق.ظ
سخنرانی دکتر حسن عباسی با موضوع فیس بوک: خط مقدم (تصویری)
• زمان : 16:53
دانلود مستقیم سخنرانی دکتر حسن عباسی جلسه 302 کلبه کرامت ، با موضوع فیس بوک خط مقدم و بت شکنی در جامعه _ سخنرانی دکتر حسن عباسی درباره facebook
فایل
  • امید بابایی

متأهل‌ها مانند مجردها رفتار می‌کنند

امید بابایی | چهارشنبه, ۲۷ مرداد ۱۳۹۵، ۰۷:۴۹ ق.ظ

یک آسیب‌شناس اجتماعی:

تأثیر مستقیم «شبکه‌های مجازی» بر «طلاق عاطفی» زوجین

یک آسیب‌شناس اجتماعی با بیان اینکه روابط در فضای مجازی به جایی رسیده که دیگر خانواده‌ها حرفی برای صحبت با یکدیگر ندارند، گفت: فضای مجازی باعث تشکیل خانواده‌های دروغین برای فرد می‌شود و «شبکه‌های مجازی» به‌روی «طلاق عاطفی» تأثیر مستقیم دارند.
تأثیر مستقیم «شبکه‌های مجازی» بر «طلاق عاطفی» زوجین/ متأهل‌ها مانند مجردها رفتار می‌کنند

به گزارش پایگاه اینترنتی بسیج، امروزه فضای مجازی وارد زندگی بسیاری از خانواده‌ها خصوصاً جوانان شده است؛ سهولت دسترسی سبب شده گروه‌های کثیری از افراد بدون داشتن آگاهی و اطلاعات دقیق از تأثیرات آن‌ بر زندگی شخصی، وارد این فضا شوند و ساعات زیادی را در آن سپری کنند.

با توجه به اینکه شبکه‌های مجازی و اینترنتی در حوزه‌های گوناگونی فعالیت ‌می‌کنند، این امر باعث شده به‌روی ابعاد مختلف زندگی افراد مجرد و متأهل تأثیر بگذارند.

به‌منظور پیشگیری و کاهش آسیبهای اجتماعی در فضای مجازی

  • امید بابایی

انزوای الکترونیک؛ عارضه شبکه‌های اجتماعی

امید بابایی | چهارشنبه, ۲۷ مرداد ۱۳۹۵، ۰۷:۴۸ ق.ظ
انزوای الکترونیک؛ عارضه شبکه‌های اجتماعی

نویسنده: دکتر اعظم صالحی*
* مشاور خانواده، عضو هیات علمی دانشگاه علوم‌پزشکی اصفهان
 
از سال 2005 میلادی تاکنون، عضویت در شبکه‌های مجازی به یکی از اصلی‌ترین کارکردهای شبکه جهانی اینترنت و بحث‌برانگیزترین مباحث اجتماعی تبدیل شده است. روزانه زوج‌های بسیاری به دلایل متفاوت برای رفع مشکلات زندگی مشترک به مراکز مشاوره ازدواج مراجعه می‌کنند و متاسفانه در حال‌حاضر علت مراجعه تعداد بسیاری از آنها به‌خصوص زوج‌های دهه 60، عضویت یکی از طرفین در همین شبکه‌های مجازی است. در کنار این زوج‌های جوان که معمولا آماده پذیرفتن یک رابطه عاطفی و متعهدبودن به آن نیستند، مردان و زنان میانسالی هم با گذشت بیش از 20 سال از زندگی مشترکشان، برای حل این مشکل به این مراکز مراجعه می‌کنند. البته نگرانی از افزایش آمار این مراجعه‌کنندگان، محدود به ایران نیست و نتیجه مطالعه‌های آکادمی وکلای خانواده در آمریکا نشان می‌دهد در سال 2010 حدود 80 درصد از متقاضیان طلاق در دادخواست‌های خود به موضوع عضویت شریک زندگی‌شان در شبکه‌های مجازی اشاره کرده‌اند. این شبکه‌های اجتماعی تاثیرات منفی و ناخواسته‌ای بر روابط بین‌فردی دارد. معمولا در بیشتر موارد، فرد در اثر حضور مستمر در این شبکه‌ها و نداشتن تعامل با همسر در اصطلاح دچار «انزوای الکترونیک» می‌شود. گرچه این انزوا در بدو امر ظاهرا جنبه‌ای فردی دارد اما پس از مدتی عوارض خانوادگی پیدا می‌کند. در بیشتر موارد، وسعت زیان‌ها و آسیب‌های عضویت در این شبکه‌ها به محیط خانواده نیز سرایت می‌کند. قبح‌زدایی از برخی هنجارهای اجتماعی و ترویج رفتارهای نامتعارفی از قبیل قماربازی اینترنتی، ازدواج اینترنتی، بروز طلاق عاطفی بین زوج‌ها و... از دیگر آسیب‌ها و صدمه های ناشی از عضویت از شبکه‌های اینترنتی به شمار می‌رود. گاهی گفت‌وگوی اینترنتی مداوم در این فضاها باعث شکل‌گیری رابطه عاطفی می‌شود و برای شریک زندگی نگران‌کننده خواهد بود بنابراین لازم است جوان‌ها مخصوصا پس از ازدواج، روابط خود را در این شبکه‌ها محدود کنند.
از مهم‌ترین راهکارهای مقابله با آسیب‌های ناشی از عضویت در شبکه‌های اجتماعی مجازی، آموزش و فرهنگ‌سازی است. با توجه به عضویت و حضور قشر جوان و نوجوان در این شبکه‌ها، نهادهای خانواده و آموزش و پرورش نقش بسزایی در آموزش آسیب‌های ناشی از این شبکه‌ها دارند. از سوی دیگر، به زوج‌ها توصیه می‌شود اگر برایشان مقدور است، زمان‌هایی که در کنار همسرشان هستند، وارد شبکه‌های مجازی شوند و در صورت امکان رمز عبور را هم به یکدیگر بدهند؛ البته نه به این شکل که طرف مقابل بخواهد مانند یک کارآگاه رفتار کند. شاید بگویید خب هر فردی برای خود حریم شخصی دارد. بله، اما در زندگی مشترک، حریم خصوصی در کنار اعتماد زن و مرد به یکدیگر تعریف می‌شود. متاسفانه بیشتر جوان‌ها می‌خواهند همان آزادی‌ای که در دوران مجردی داشته‌اند، در زندگی مشترک نیز داشته باشد اما این کار باعث ایجاد فاصله و سردی و به‌مرور زمان بروز طلاق عاطفی و گاه جدایی همسران می‌شود.
منبع: هفته نامه سلامت
  • امید بابایی

پشت پرده حقیقی شبکه های مجازی

امید بابایی | چهارشنبه, ۲۷ مرداد ۱۳۹۵، ۰۷:۴۷ ق.ظ

پشت پرده حقیقی شبکه های مجازی
 

نویسنده: سجاد پرخیده

  نگاهی به طرح امنیتی که خود را پشت شبکه های مجازی پنهان کرده است
حرف هایی که درباره شبکه های اجتماعی زده می شود، بسیار متنوع و بعضاً متناقض است. بعضی ها این رسانه ها را ابزار جاسوسی کشورهای سلطه طلب می دانند و بعضی معتقدند که این رسانه ها فقط سایت هایی معمولی هستند که قابلیت های بی نظیری در برقراری ارتباط با سایرین ایجاد می کنند. مقاله پیش رو با نگاهی به گزارش پارلمان اروپا و همچنین مقاله ای از سایت بی بی سی درباره شبکه اِشِلون نوشته شده است.
سازمان های امنیتی متعددی در آمریکا و اروپا وجود دارد که در طول شبانه روز به شنود، رصد و رهگیری اطلاعات و دسته بندی آنها مشغولند. از جمله مهم ترین این سازمان های امنیتی، NSA یا اداره امنیت ملی آمریکاست که با وجود اشتهار کم، قدرت و تأثیر فراوانی دارد. این سازمان برای پردازش انبوه اطلاعات خود، قوی ترین ابررایانه جهان را دارد و دارای یک کارخانه مختص به خود است تا قطعات الکترونیکی مورد نیاز خود را با اطمینان از امنیت بالا، تولید و استفاده کند.
یکی از طرح های این سازمان، تهیه یک فایل چهار صفحه ای برای تک تک چند میلیارد انسان زنده بر کره خاکی است! این چهار صفحه باید شامل یک سری مشخصات فردی اساسی، عقاید و موضع گیری های فکری و دینی و سیاسی، شبکه ارتباطات و اطرافیان وی و نهایتا ارزیابی از پتانسیل خطرناک بودن وی برای دنیای غرب – خصوصاً ایالات متحده – باشد. با این اطلاعات می توان با یک جست و جوی ساده، دایره تحقیق روی مظنونان احتمالی را از میلیون ها مورد به چند صد مورد تقلیل داد.
در نگاه اولیه، این طرح بسیار جاه طلبانه به نظر می رسد. حتی سازمان های ثبت سجلی ملی نیز نمی توانند با قاطعیت ادعا کنند که توانسته اند اطلاعات تک تک شهروندان خود را کسب کنند. از بیابان های چین تا اعماق جنگل های آمازون، گروهای انسانی با پراکندگی های بسیار می زیند و سرشماری و کسب اطلاعات از تک تک آنها ناممکن می نماید.
اما ذهن خلاق بشر بر این مشکل نیز تا حدودی فائق آمده است. چطور است به جای اینکه ما به سراغ افراد جوامع برویم، آنها را ترغیب کنیم با دست خود و رضایت قلبی اطلاعات شخصی شان را در اختیار ما قرار دهند؟ خصوصاً که با گسترش نفوذ فناوری های اطلاعات و ارتباطات، زیر ساخت لازم برای چنین امری برای بخش قابل توجهی از مردم دنیا به وجود آمده است.
آیا این همان اتفاقی نیست که در شبکه های اجتماعی رخ می دهد؟ هر چند سابق بر این نیز برای استفاده از مزایای بسیاری از وب سایت ها یا دیگر سرویس دهندگان متنوع در فضای سایبر، مجبور به پر کردن انواع فرم های اطلاعات و... بوده ایم، با این حال تولد شبکه های اجتماعی نقطه عطفی در این زمینه است.
با عضویت در یک شبکه اجتماعی، فرد ترغیب می شود اطلاعات فردی اساسی، علایق و سلایق، دوستان و شبکه های وابستگان و آشنایان، اطلاعات تماس و عکسی از خود و اطلاعاتی این چنینی را ثبت کند. در حال حاضر میلیون ها قطعه عکس فردی یا گروهی که برای کارشناسان امنیتی، حکم معدن طلا را دارد، در شبکه ای نظیر فیس بوک توسط خود کاربران قرار گرفته است. آیا اطلاعات ما در یک شبکه اجتماعی به اطلاعاتی که سازمان NSA به دنبال آن است شباهت ندارد؟! این شباهت آن قدر زیاد است که هر کسی مثل « جولیان آسانژ» بنیانگذار سایت ویکی لیکس در مورد تاسیس فیس بوک توسط نهادهای امنیتی آمریکا سخن گوید.
ممکن است این سوال به ذهن متبادر شود که عمده افراد عادی جامعه که نقشی در فعالیت های خاص ندارند چرا باید از افشای اطلاعات خود واهمه داشته باشند. در پاسخ باید گفت هر چند افراد عادی و بدون اقدامات تهدید آمیز یا ویژه را خطری عمده تهدید نمی کند، اما توجه شود که در همین زندان گوانتانامو یا زندان های سری آمریکا در اروپا، هستند افراد بیگناهی که در اثر اشتباهات دستگاه های امنیتی تحت شدید شکنجه ها هستند و ای بسا خود به دست خود، عوامل امنیتی را با اطلاعاتی که خود فاش کرده اند به سراغ خویش فرستاده اند.
ضمناً کاربرد این اطلاعات تنها جنبه امنیتی ندارد، بسیاری از شرکت های خصوصی و چند ملیتی در راستای طرح های بازاریابی هدفمند حاضرند در قبال دریافت اطلاعات افرادی که می توانند مشتریان بالقوه شان باشند، مبالغی گزاف بپردازند. جالب آنکه برای مثال در حین عضویت در فیس بوک، با پذیرش شرایطی (که معمولا نخوانده تأییدش می کنیم!) موافقت خود را با این عمل ابراز می داریم.
نتیجه آنکه آگهی های تبلیغاتی خاص و هدفمند، ما را روزانه بمباران می کنند و با هر بار سر زدن به صندوق پست الکترونیکی خود، انبوهی از این تبلیغات وقت ما را به خود اختصاص می دهند.
به هر حال، این انتخاب ماست که دیگران از جزئیات زندگی ما مطلع باشند یا آنها را برای خود نگه داریم.
منبع: نشریه همشهری آیه شماره 3
  • امید بابایی

فیس بوک

امید بابایی | چهارشنبه, ۲۷ مرداد ۱۳۹۵، ۰۷:۴۷ ق.ظ

سازمان دهی و ترویج خشونت

 از سوی افراطیون دست راستی در فیس بوک

 سازمان دهی و ترویج خشونت از سوی افراطیون دست راستی در فیس بوک
چکیده
در ماه‌های اخیر فیس بوک موضوع بحث و جدل‌های بسیاری در ارتباط با مقوله حفظ حریم خصوصی کاربران توسط این سایت بوده است. بحث‌هایی که هر از چندی ابعاد تازه‌ای از آن به رسانه‌های خصوصاً Hlvd;hیی راه می‌یابد. اما نویسنده مقاله زیر، جنبه متفاوتی از سایت فیس بوک را مورد کند و کاو قرار داده است. در یک سال و اندی که از آغاز ریاست جمهوری باراک اوباما می‌گذرد، سایت‌ها و وبلاگ‌های بی‌شماری چون قارچ در فضای اینترنت سربرآورده‌اند که اگرچه بسیاری از آنها توسط جناح رقیب اوباما حمایت و هدایت می‌شوند، اما تعدادی از آنها نیز تجلی‌گاه واقعیت‌های ناخوشایندی هستند که در زیر پوست جامعه Hlvd;h جریان دارند و در قالب گروه‌هایی افراطی با خواسته‌هایی افراطی‌تر همچون فراخوان به ترور اوباما، در این سایت خودنمایی می‌کنند. نکته مهم این مقاله از نقطه نظر مخاطب Hlvd;hیی، آشنایی بیشتر با نیات و اهداف این گروه‌ها است که به نظر می‌رسد در هیاهوی حاکم بر فضای سیاسی Hlvd;h به کلی نادیده گرفته شده‌اند. گروهی از اقشار پایین‌تر جامعه Hlvd;h که نمی‌توانند از طریق مجاری رسمی حاکم که عمدتاً اهرم حفظ وضع موجود هستند، صدای خود را به گوش دیگران برسانند.
با تمام دغدغه‌های موجود در ارتباط با مقوله حریم خصوصی
  • امید بابایی

امنیت در شبکه های اجتماعی

امید بابایی | چهارشنبه, ۲۷ مرداد ۱۳۹۵، ۰۷:۴۵ ق.ظ

همانطور که همه روزه استفاده افراد از شبکه های اجتماعی از قبیل فیس بوک، تویتر و فرندفید بیشتر و بیشتر می شود، حفظ حریم خصوصی نیز اهمیت بیشتری پیدا می کند. عضویت در شبکه های اجتماعی همواره برای عده ی زیادی با نگرانی و اضطراب همراه بوده است و در مواردی نیز منجر به مشکلاتی هم شده است. کم نیستند افرادی که از برچسب خوردن عکس هایشان توسط دیگران و یا دیده شدن عکس های خصوصیشان توسط دوستان نه چندان صمیمی‌شان شاکی اند. در برخی جوامع این مشکل به اندازه ای زیاد شده که کلماتی مانند Facebook Fired به فرهنگ لغات هم راه یافته اند.
Urban Dictionary در توضیح این عبارت می نویسد: اخراج شدن از کار به دلیل استفاده بیش از حد از فیس بوک در ساعات کاری- آسیب دیدن و اخراج شدن به دلیل برخی چیزهایی که در فیس بوک نوشته اید!
در این درس به طور خلاصه به برخی خطرات بالقوه ی شبکه های اجتماعی و به خصوص فیس بوک می پردازیم و راه کارهایی برای کاهش این خطرات و همچنین حذف کامل اکانت در آنها ارائه خواهیم کرد.
نکته: مدتی است که تعدادی شبکه ی اجتماعی فارسی زبان از قبیل کلوب راه اندازی شده اند، که با استقبال خوبی هم از طرف کاربران ایرانی مواجه شده اند. اما در خصوص این سایت ها ذکر این نکته ضروری است که صاحبان آنها طبق قوانین ایران موظف اند که در صورت درخواست مقامات قضایی، تمامی اطلاعات کاربران را در اختیار مراجع مربوطه قرار دهند. این اطلاعات شامل تمامی عکس ها، نوشته ها و حتی مشخصات تماس و آی پی فرد می شود.

مواظب باشید که چه چیزی را به اشتراک می گذارید
 

  • امید بابایی

ویژه نامه شبکه های اجتماعی - راسخون

امید بابایی | چهارشنبه, ۲۷ مرداد ۱۳۹۵، ۰۷:۴۳ ق.ظ
  • امید بابایی