شبکه های اجتماعی موبایلی...ماهواره...

همه چیز رسانه های نوظهور ......ماهواره

شبکه های اجتماعی موبایلی...ماهواره...

همه چیز رسانه های نوظهور ......ماهواره

طبقه بندی موضوعی

۵۷ مطلب در خرداد ۱۳۹۵ ثبت شده است

لزوم آموزش «سواد رسانه‌ای» به کودکان

امید بابایی | چهارشنبه, ۲۶ خرداد ۱۳۹۵، ۰۹:۲۱ ق.ظ


با توجه به اینکه کودکان از سواد بسیار اندکی برخوردار هستند، آموزش سواد رسانه‌ای به کودکان پیچیدگیهای خاص خود را دارد و باید از مهارتهای ویژه‌ای برای آموزش سواد رسانه‌ای به کودکان استفاده کرد.

حزب الله سایبر - سرویس فرهنگ در فضای مجازی
حسینعلی افخمی در نشست تخصصی سواد رسانه‌ای، بالا بردن سواد رسانه‌ای کودکان را مستلزم یک اقدام جهادی شبیه به آموزش سواد به قشر بی‌سواد جامعه خواند و اظهار کرد: ما باید این طور تصور کنیم که قرار است سواد رسانه‌ای را به بی‌سوادها آموزش دهیم و این نیازمند استفاده از مهارتهای خاص آموزشی است.

این کارشناس سواد رسانه‌ای ‌افزود: اگر مخاطب برنامه‌های جشنواره و همایش سواد رسانه‌ای و مسئولیت اجتماعی مشخص نباشد در پایان همایش با این موضوع روبه‌رو خواهیم شد که اقدامات زیادی انجام شده است اما خروجی مشخصی نداشته است بنابراین لازم است کودکان به عنوان مهمترین گروه هدف جشنواره و همایش سواد رسانه‌ای و مسئولیت اجتماعی تعیین شوند.

وی در ادامه با انتقاد از رویکرد برخی رسانه‌ها گفت: تبلیغات فلان شرکت هواپیمایی که فقط برای درصدی از جامعه کاربردی است، ساعتها در برخی رسانه‌ها پخش می‌شود ولی درباره سواد رسانه‌ای که اهمیت بسیار زیادی دارد و با تمام گروههای جامعه به خصوص کودکان در ارتباط است هیچ حرفی زده نمی‌شود که این کار توجیه پذیر نبوده و نیازمند یک بازنگری در شیوه‌ مدیریت برخی رسانه‌ها هستیم.

وی نگاه صرفا درآمدزا به رسانه را از آسیبهای جدی سواد رسانه‌ای خواند و تأکید کرد: تا زمانی که رسانه‌های جمعی برای آموزش سواد رسانه‌ای بسیج نشوند و آموزش سواد رسانه‌ای را مسئولیت اجتماعی خود قلمداد نکنند یا صرفأ به دنبال کسب درآمد از عرصه تبلیغات باشند ما برای آموزش سواد رسانه‌ای به جامعه با مشکل مواجه هستیم.

افخمی در این نشست از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درخواست کرد که ساختاری را برای توسعه سواد رسانه‌ای ایجاد کند و تصریح کرد: اهمیت گسترش سواد رسانه‌ای از اهمیت توسعه مطبوعات و رسانه‌های جمعی کمتر نیست و اگر همزمان با توسعه رسانه‌های نوین در جامعه، موضوع سواد رسانه‌ای را جدی نگیریم در آینده نه چندان دور دچار مشکلات جدی خواهیم شد و اتفاقأ همین امروز هم با مشکلات زیادی درگیریم.

لازم به ذکر است همزمان با برگزاری همایش سواد رسانه‌ای و مسئولیت اجتماعی در تهران، علاقه‌مندان برای ارسال آثار و شرکت در همایش می‌توانند به نشانی اینترنتی saramad.ir مراجعه کنند. 

منبع: تسنیم

  • امید بابایی

شبکه های اجتماعی دریچه ای به حریم خصوصی خانواده ها

امید بابایی | چهارشنبه, ۲۶ خرداد ۱۳۹۵، ۰۹:۲۱ ق.ظ


هنگام عضویت و فعالیت در شبکه های اجتماعی باید نه تنها قوانین فضای سایبر را رعایت نمود بلکه باید خود موازینی تعیین نمائیم و تلاش کنیم تا تعرضی به حریم خصوصی دیگر کاربران فضای مجازی نکنیم.

حزب الله سایبر - سرویس شبکه های اجتماعی

سرپرست اداره تشخیص جرائم سایبری پلیس فتا ناجا با اشاره به اینکه چند سالی است که در فضای سایبر شاهد راه اندازی شبکه های اجتماعی مختلف و با اهداف خاص هستیم که تلاش دارند نوع جدیدی از ارتباط را در سطح جهانی به مردم معرفی نماید، گفت: متاسفانه برخی کاربران که از فعالین شبکه های اجتماعی هستند به جای ارتباط گیری صحیح در بستر شبکه های اجتماعی به انتشار اطلاعات خصوصی و نقض حریم خصوصی خود و دیگران اقدام می کنند.

سرگرد حمید کیانی تصریح کرد: هنگام عضویت و فعالیت در شبکه های اجتماعی باید نه تنها قوانین فضای سایبر را رعایت نمود بلکه باید خود موازینی تعیین نمائیم و تلاش کنیم این موازین را رعایت کرده تا در گام اول برای خود و خانواده مشکل ایجاد نکنیم و در گام بعدی تعرضی به حریم خصوصی دیگر کاربران فضای مجازی نکنیم.

وی افزود: اما متاسفانه گروهی از کاربران شبکه های اجتماعی به این امر توجه ندارند و خود به راحتی نقض کننده حریم خصوصی خود هستند و فرصت سوء استفاده به مجرمان سایبری را می دهند.

سرگرد کیانی یادآور شد: حفظ و نگهداری اطلاعات مهم و شخصی مثل عکس و فیلم های خصوصی، شماره های تماس و آدرس منزل و محل کار دوستان و آشنایان و بسیاری از اطلاعات دیگر را نباید در فضای سایبر انتشار داد و یا در شبکه های اجتماعی برای همه به اشتراک گذاشت.

این مقام مسئول  ادامه داد: قطعا مجرمان سایبری که با اهداف سوء در شبکه های اجتماعی فعالیت دارند با به دست آوردن این اطلاعات می توانند برای ما یا دوستان و آشنایان ما دردسرهایی را درست کنند.
کیانی اخاذی، جعل عنوان، استفاده از اطلاعات شخصی دیگر کاربران به جای خود و... را از شگردهای مجرمان دانست که با به دست آوردن اطلاعات خصوصی کاربران می توانند برای دیگر کاربران شبکه های اجتماعی ایجاد کنند.

وی گفت: برخی از کاربران در این شبکه ها مطالبی را به اشتراک می گذارند و از کاربران راهنمایی و مشاوره می خواهند، مثل اختلافات خانوادگی، مسائل زناشویی و... را که باید برای حل و فصل آن به مشاور و متخصص مراجعه کرد و از آنها یاری گرفت.
سرپرست اداره تشخیص جرائم سایبری پلیس فتا ادامه داد: قطعا کارکرد شبکه های اجتماعی این نیست و این امر اشتباه محض است که می تواند تشدید کننده مشکلات و گرفتاری های فرد گردد.

وی یادآور شد: از این رو کاربران شبکه های اجتماعی باید بدانند که انتشار و به اشتراک گذاشتن اطلاعات شخصی و محرمانه اشتباه است و می تواند برای آنها دردسرساز شود.
سرگرد کیانی ادامه داد: متاسفانه برخی از کاربران شبکه های اجتماعی عادت به انتشار عکس از خود، خانواده، دوستان و آشنایان دارند که این عکس ها قطعا جزء اطلاعات شخصی و خصوصی شهروندان است که نباید آن را انتشار داد. چرا که می تواند برای دیگران دردسرساز شود.

وی به کاربران شبکه های اجتماعی توصیه کرد: کاربران به یاد داشته باشند که هرگونه مطلب و عکسی را که می خواهند در شبکه های اجتماعی به اشتراک و دید عموم بگذارند یا در فضای مجازی انتشار دهند تعرضی برای حقوق دیگر شهروندان نباشد.
این مقام مسئول تاکید کرد: حفظ حریم خصوصی در شبکه های اجتماعی در گام اول بر عهده خود کاربر است که نباید فرصت سوء استفاده از حریم خصوصی و شخصی خود را به دیگر کاربران شبکه اجتماعی بدهد.

این مقام مسوول افزود: لذا هنگام استفاده از بستر شبکه های اجتماعی بهتر است حریم شخصی خود را مراقبت ویژه نمائیم تا عوارض و تبعات بعدی برایمان نداشته باشد که جبران ناپذیر باشد. همچنین این نکته را باید در نظر داشته باشیم، استفاده از شبکه های اجتماعی داخلی، شناسایی و رسیدگی را به عمل مجرمانه را بسیار آسان تر می کند. به علت وجود سرورهای این شبکه ها در داخل کشور شناسایی مجرمین در کمترین زمان ممکن امکان پذیر خواهد بود.

سرپرست اداره تشخیص جرائم سایبری پلیس فتا در پایان با اشاره به فعال بودن لینک ثبت گزارشات مردمی سایت پلیس فتا ناجا گفت: کاربران می توانند در صورت مواجه با موارد مشکوک آن را از طریق سایت پلیس فتا به آدرسCyberpolice.ir  بخش مرکز فوریت های سایبری، لینک ثبت گزارشات مردمی به پلیس فتا اعلام نمایند.

منبع: فتا
  • امید بابایی

شبکه های اجتماعی و معضل بحران هویت

امید بابایی | چهارشنبه, ۲۶ خرداد ۱۳۹۵، ۰۹:۲۰ ق.ظ


یکی از آسیب های شبکه اجتماعی این است که پایبندی کاربران فضای مجازی به مسائل اعتقادی و فرهنگی کمرنگ می شود.

حزب الله سایبر - سرویس شبکه های اجتماعی

گلنار حیدر پور، با اشاره به اینکه استفاده نادرست و نامتعارف از شبکه های اجتماعی و فضای مجازی آسیب هایی را به همراه دارد، گفت: شبکه های اجتماعی و فضای مجازی پایبندی افراد به مسائل فرهنگی و فردی را از بین می برد.

وی با تاکید براینکه هدف شبکه های اجتماعی رشد علمی، تسهیل روابط و ... بوده است، تصریح کرد: نداشتن شناخت از علت شکل‌گیری شبکه‌های اجتماعی و کربردهای آن و نبودن فرهنگ سازی درست برای استفاده از این شبکه‌ها منجر به استفاده دلبخواهی کاربران از این فرصت فراهم شده در فضای مجازی شده است.

این جامعه شناس به آسیب های استفاده نادرست از این شبکه های اجتماعی اشاره کرد و افزود: یکی از آسیب های فردی این است که نوعی احساس تاثیر گذاری بالا و محبوبیت در کاربران به وجود می آید به نوعی که از دنیای واقعی خود دور می مانند و با هویت کاذبی که برایشان ایجاد می شود دچار بحران هویت می شوند.

حیدر پور، انزوا طلبی، افسردگی های اینترنتی و فرار از دنیای واقعی کاربران را ناشی از این بحران هویت دانست و بیان کرد: استفاده بیش از حد از شبکه‌های اجتماعی در بروز افسردگی نقش به سزایی دارد.

وی این افسردگی را نتیجه مقایسه کردن فرد با دیگر کاربران فضای مجازی دانست و اظهار کرد: شبکه‌های اجتماعی به تنهایی منجر به بروز افسردگی نمی‌شوند، بلکه احساس افسردگی در اثر استفاده بیش از اندازه از این شبکه‌ها ایجاد می‌شود.

این پژوهشگر رسانه بحث و تبادل نظر کاربران در گروه ها را آسیب دیگر فضای مجازی عنوان کرد و ادامه داد: اغلب مواقع بحث و بررسی های صورت گرفته در فضاهای مجازی موجب درگیریهای لفظی و حرمت شکنی ها می شود و بنابراین همدلی ها رنگ باخته و تفرقه و درگیری پررنگ می شود.

حیدر پور با مذموم دانستن پیام هایی که به صورت عکس‌ها و مطالب آزار دهنده در قالب تحلیل‌های سطحی و عمدتاً خاکستری منتشر می شود، گفت: با گسترش این پیام ها و درخواست های اشتراک گذاری، عملا هیچ اتفاقی نمی افتد و ارزشی هم ایجاد نمی کند و فقط شرایط و فضایی ایجاد می شود که هم برای مخاطب آزاردهنده است و هم استحکام هویت فرد را مخدوش می کند.

وی خاطر نشان کرد: این شیوه ازاشتراک گذاری های آزاردهنده به مرور باعث سرخوردگی، ناامیدی در ابعاد مختلف فردی، خانوادگی، اجتماعی و... ضعف در اعتقادات دینی و معنوی می شود، که خود به مرور زمان شخصیت اصلی فرد به طور کلی دستخوش سرکوب، پوچی و بی هدفی می شود.

منبع: نیزوانا

  • امید بابایی

معتادین به فضای مجازی قدرت ارتباط با جامعه را از دست می دهند

امید بابایی | چهارشنبه, ۲۶ خرداد ۱۳۹۵، ۰۹:۲۰ ق.ظ

افراد وابسته به فضای مجازی به درجه ای می رسند که دیگر حتی حوصله یک مکالمه کوتاه و یا تاب مقاومت در جمع را ندارند و این از بسیار جدی استفاده از فضای مجازی است.

حزب الله سایبر - سرویس شبکه های اجتماعی
 

سیما فردوسی روانشناس خانواده با اشاره به استفاده از شبکه های مجازی و تاثیرش بر مسائل روحی و روانی افراد گفت: استفاده از شبکه های مجازی باتوجه به رواج آن، به شکل افراطی که امروز در جامعه وجود دارد، دارای تاثیرات کوتاه مدت و بلند مدت است.

وی تصریح کرد: جذب شدن و پناه بردن افرادی که برای آن ها امکان دوست یابی در فضای حقیقی فراهم نیست، از جمله آثار کوتاه مدت فضای مجازی است که متاسفانه موجب می شود حس مسرت و خوشحالی به کاربران دست بدهد.

این روانشناس خانواده با اشاره به تاثیرات بلندمدت فضای مجازی بر روح و روان انسان ها اظهار داشت: وابستگی و اعتیاد به شبکه های اجتماعی نکته ای بسیار خطرناک است که در صورت ادامه، باید این افراد  برای حل مشکل خود از روانشناسان کمک بگیرند؛ چرا که در صورت وابستگی به فضای مجازی، ممکن است مشابه اتفاقاتی که در مغز یک بیمار معتاد به مواد مخدر رخ می دهد، برای این فرد هم اتفاق بیفتد.

وی بیان داشت: در صورت ادامه این مسیر وابستگی فرد به فضای مجازی افزایش یافته و ایجاد لذت بیشتری می کند و در نهایت به ایجاد فکر معیوب منجر خواهدشد. استفاده بی رویه از فضای مجازی بر تمرکز، دقت و توجه تاثیر مخرب می گذارد چرا که کاربر را از فضای حقیقی دور کرده و به مرور فرد قدرت انجام مهارت های اجتماعی را از دست می دهد.

فردوسی با تاکید بر این نکته که افراد وابسته به فضای مجازی در روابط اجتماعی ضعیف عمل می کنند، ادامه داد: این افراد به درجه ای می رسند که دیگر حتی حوصله یک مکالمه کوتاه و یا تاب مقاومت در جمع را ندارند و این از آثار بسیار جدی استفاده از فضای مجازی است.

وی ادامه داد: توصیه می کنم انسان ها از هرچیزی به اعتدال استفاده کنند. با این وجود متاسفانه جوانان در استفاده از شبکه های اجتماعی حد اعتدال را رعایت نمی کنند طوری که ارتباطات حقیقی آن ها مختل می شود. حتی امروز بسیاری از مسائل مربوط به وظایف اجرایی مردها و زن ها مختل شده است.

این روانشناس خانواده با اشاره به علت روی آوردن مردم به فضای مجازی گفت: عده ای که تنهایی زیادی دارند و در روابط خانوادگی با مشکل روبرو هستند، به این فضاها وارد می شوند. در واقع جوان و میانسال ندارد. همچنین افرادی که در خانواده ها با مشکلات عاطفی روبرو هستند هم در معرض این خطر قرار دارند.

وی افزود: تنوع طلبی یکی دیگر از دلایل روی مردم به شبکه های اجتماعی است. هیجان مصرف کنندگان بی رویه فضای مجازی، افزایش پیدا می کند و خیلی از افراد متصورند که این امر آسیب هایی جدی به مغز وارد می کند.

فردوسی در پایان با بیان اینکه کسانی که در دوران کودکی بیش فعال بودند، به دلیل هیجان خواهی بالای خود از این شبکه ها بیشتر استفاده می کنند، خاطرنشان کرد: طلاق، تنهایی و مشکلات عاطفی از معضلات اجتماعی استفاده از شبکه های اجتماعی است. فضای مجازی سرگرمی سالمی نیست و اشتباه رفتن در این مسیر می تواند در آینده برای انسان ها خطرناک باشد.

منبع: گرداب


  • امید بابایی

شیب تند آسیب های اجتماعی در آشفته‌بازار فضای مجازی

امید بابایی | چهارشنبه, ۲۶ خرداد ۱۳۹۵، ۰۹:۱۹ ق.ظ


بدون شک فضای مجازی برای زندگی ما انسان‌ها مفید است و در صورت نبود آن مشکلات مختلفی می‌تواند روی دهد اما در مواردی که از آن استفاده صحیحی نشود خطراتی بروز می‌کند که می‌تواند برای خود فرد و جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کند عواقب سنگینی داشته باشد.

حزب الله سایبر - سرویس فرهنگ در فضای مجازی
 

زندگی امروز بشریت با فضای مجازی گره‌خورده است و اگر درگذشته افراد معدودی می‌توانستند از این امکانات استفاده کنند اما امروز هرکسی با داشتن یک گوشی هوشمند به‌راحتی می‌تواند در فضای مجازی باشد و از اطلاعات و امکانات بی‌شمار آن استفاده کند.

بدون شک فضای مجازی برای زندگی ما انسان‌ها مفید است و در صورت نبود آن مشکلات مختلفی می‌تواند روی دهد اما در مواردی که از آن استفاده صحیحی نشود خطراتی بروز می‌کند که می‌تواند برای خود فرد و جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کند عواقب سنگینی داشته باشد.

هر فردی به‌راحتی در جو حاکم بر فضای مجازی راه خود را گم می‌کند

به دلیل اینکه هر فردی می‌تواند به‌راحتی در جو حاکم بر فضای مجازی راه خود را گم کند و مشکلات متعددی را تجربه کند کشورها قواعد و مقررات خاصی را برای این موضوع تنظیم کرده‌اند تا افراد بر طبق همان قوانین از آن استفاده کنند که البته در کشور ما نیز تا حدودی کنترل‌ها وجود دارد اما به دلیل اینکه تکنولوژی تلفن همراه و شبکه‌های اجتماعی موبایل مانند تلگرام به‌سرعت در بین ما ایرانی‌ها گسترش‌یافته است به مسئله‌ای کنترل نشده تبدیل‌شده است.

بر اساس یک نظرسنجی که طی ماه‌های منتهی به سال ۹۵ توسط وزارت رفاه و امور اجتماعی در خصوص شبکه‌های اجتماعی برگزارشده بود نشان می‌داد که ۸۲ درصد کاربران ایرانی شبکه‌های اجتماعی عضو گروه‌های دوستی و یا دوست‌یابی هستند و به همین دلیل زمان زیادی از زندگی خود را صرف چنین فعالیت‌هایی می‌کنند.

آشفته‌بازار فضای مجازی

در این آشفته‌بازار فضای مجازی به همه‌چیز می‌توان دسترسی داشت از عکس و فیلم‌ها گرفته تا متن‌ها و کتاب‌های گوناگون که هرکدام می‌توانند برای سال‌های مختلفی باشند و این یعنی اینکه حتی یک فرد ۱۰ ساله از هر جنسیتی در صورت داشتن یک موبایل و فعال بودن اینترنتش به‌راحتی می‌تواند بدون هیچ‌گونه کنترلی به هرگونه اطلاعاتی که مدنظرش باشد دسترسی داشته باشد.

گره خوردن تحولات سیاسی با فضای مجازی

البته به نظر می‌رسد دولت به دلایل مختلفی ازجمله اینکه شبکه‌های اجتماعی می‌توانند نقش پررنگی هم در تحولات سیاسی داشته باشند میل چندانی برای کنترل آن ندارد اما دراین‌بین برخی از خانواده‌ها تلاش دارند وظیفه سنگینی که وزارت ارتباطات بر دوش دارد را تا حدودی جبران کنند اما در مواردی دیده می‌شود که خود آن‌ها نیز درگیر این موضوع شده‌اند، خانواده‌هایی که پدر و مادر بدون توجه به فرزندان ساعت‌ها با خیره شدن به موبایل خود بدون کمترین توجهی به یکدیگر زندگی خود را می‌گذرانند.

یکی دیگر از آثار مهم و مضری که این شبکه‌ها می‌تواند بر روی دانشجویان و دانش آموزان ایرانی داشته باشد افت شدید تحصیلی است، آمارهایی مختلفی در این خصوص ارائه می‌شود اما هرکدام به زبان ساده‌ای قصد دارد به مخاطب این را بفهماند که میزان تمرکز و انرژی و زمانی که دانش آموزان یا دانشجویان برای حضور و فعالیت در شبکه‌های اجتماعی می‌کنند در مواردی بسیار بالاتر از انرژی و زمانی است که صرف درس خواندن می‌کنند.

خودکشی های که براثر استفاده نادرست از فضای مجازی صورت می گیرد

اما شاید مهم‌تر از عوامل ذکرشده، آسیبی جدی‌تر از بر هم زدن آرامش روانی و روحی فرد و درنهایت خودکشی او نتوان یافت، متأسفانه در ماه‌های اخیر به دلیل تأثیرپذیری از فضای مجازی با یک موج رو به رشد خودکشی روبرو بوده‌ایم که موضوع دردناک‌تر این است که اکثر افرادی که به زندگی خود پایان می‌دهند از نوجوانان و جوانان هستند.

شاید بتوان گفت همه‌چیز از ماجرای خودکشی دختر ۱۳ ساله‌ای شروع شد که در اتوبان نیایش کار خود را عملی کرد و پس‌ازآن بود که این معضل اجتماعی به تیتر یک رسانه‌ها تبدیل شد و اخیراً نیز می‌توان به خودکشی دو دختر ۱۵ ساله و ۱۶ ساله‌ای اشاره کرد که پس از برگزاری امتحانات به زندگی خود پایان داده‌اند و حتی پدری که به دلیل پخش شدن عکس‌های دخترش در تلگرام به‌راحتی به زندگی خود پایان می‌دهد که باید این موارد آسیب‌شناسی شود.

خودکشی‌های اخیر در بین نوجوانان و جوانان عمدتاً متأثر از فضای مجازی

به باور برخی از کارشناسان خودکشی‌های اخیر در بین نوجوانان و جوانان عمدتاً متأثر از فضای مجازی و استفاده بی‌رویه از تلگرام و دیگر وسایل ارتباطی است البته برخی ضعف باورهای دینی را هم یکی دیگر از عوامل تأثیرگذار می‌دانند که فرد را وادار می‌کند به زندگی خود پایان دهد.

درعین‌حال شهر تهران را می‌توان یکی از شهرهایی دانست که با این معضل سخت دست‌وپنجه نرم می‌کند ازاین‌رو حجت‌الاسلام عبدالمقیم ناصحی رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران اعتقاد دارد که "بعضی از علل این خودکشی‌ها ریشه در اشتغال و اختلافات خانوادگی و زندگی دارد".

وی همچنین فضای مجازی، امکانات الکترونیکی، برخی محاورات و گفت‌وگوها، خبرها و شبکه‌های اجتماعی که در اختیار جوانان قرارگرفته را یکی از علل و عوامل این موضوع و سبب تلخی‌های زندگی می‌داند و می‌گوید: فضای مجازی و فنّاوری در رشد خودکشی‌ها بی‌تأثیر نیست.

به هر ترتیب امروز نوجوانان آگاهی درستی از اینترنت و مضرات آن ندارند و شاید تنها بخشی از فضای مجازی که در صورت استفاده نادرست می‌تواند چنین فجایعی را ایجاد کند در دسترس آن‌هاست، درصورتی‌که دولت و مجلس شورای اسلامی فکری به حال این وضعیت نکنند باید منتظر عزادار شدن خانواده‌های بیشتری بود.

منبع: قم فردا

  • امید بابایی

رصد دقیق کانال های تلگرامی با محتوای نامناسب

امید بابایی | چهارشنبه, ۲۶ خرداد ۱۳۹۵، ۰۹:۱۹ ق.ظ

جبهه مردمی مقابله با فساد در فضای مجازی وارد فضای تلگرام شد/

۵۰۰۰ شماره تلفن که در فضای مجازی اقدام به اشاعه فحشا می کردند اعلام شد

حزب الله سایبر - سرویس فضای مجازی
در کانال تلگرامی جبهه مردم یمبارزه با فساد در فضای مجازی در مورد ۵۰۰۰ شماره تلفن آمده است: با توجه به مراحل امر به معروف و نهی از منکر فعلا با پوشاندن چند شماره منتشر شده است. با ما همراه باشید در آینده در صورت ادامه روند تمامی اطلاعات این افراد را منتشر خواهیم کرد تا بدانند که شبکه های اجتماعی بستری امن برای فعالیت های غیر اخلاقی نیست.

هرچند که این ۵۰۰۰ شماره تلفن همراه به معنی ۵۰۰۰ نفر نیست و خیلی از این افراد با چندین شماره و نام کاربری در شبکه اجتماعی اینستاگرام مشغول فعالیت هستند بنابراین تعداد واقعی این افراد تقریبا کمتر از ۳۰۰۰ نفر است.

لازم به ذکر است این جبهه مردمی ظاهرا درصدد ورود گسترده به فضای شبکه پیام رسان تلگرام و اجرای عملیات هایی نظیر اینستاگرام در این شبکه در کل کشور می باشد. به این سبک که جریان های استانی که به این جبهه پیوسته اند در کل کشور به رصد دقیق تلگرام مشغول هستند و کانال های با محتوای نامناسب را شناسایی و مراحل برخورد مردمی را طی خواهند کرد.

در پست جدید کانال تلگرامی جبهه مردمی مبارزه با فساد در فضای مجازی آمده است:
بیاید همگی در ثواب پاک کردن فضای مجازی شریک شویم.میخواهیم در فضای بهتری تنفس کنیم

 با شکست فیلترینگ هوشمند اینستاگرام، گروهی از جوانان دغدغه‌مند، هم‌زمان در چند استان کشور جبهه مردمی مبارزه با فساد در فضای مجازی را تشکیل داده‌اند و اعلام کرده‌اند دیگر فضای مجازی برای مفسدین امن نخواهد بود.

آنها با رصد دقیق و شناسایی با کاربرانی که در اینستاگرام اشاعه‌ فحشا می‌دهند در اولین قدم با شناسایی ۵۰۰۰ کاربر مفسد و ارسال پیامک هشدار به آنان٬ بخشی از شماره موبایل این مفسدین را در mofsedin.info منتشر کردند تا نقابی که مدت‌ها پشت آن پنهان بوده‌اند کنار زده شود و دستگاه‌های مسئول راحت‌تر بتوانند کاری کنند.

از این پس عزیزان اگر کانال نامطلوبی در تلگرام مشاهده کردید از طریق کانال Antifesad@ با ما در میان بگذارید.

در کانال تلگرامی این جبهه مردمی در توضیح فرآیند عملکرد  جبهه مردمی مبارزه با فساد در فضای مجازی آمده است:

در ابتدا به دو صورت رصد اتوماتیک به وسیله خزشگر و یا رصد مردمی بر پایه گزارشات شما عزیزان کانال های اشاعه دهنده ی فساد شناسایی می شوند

سپس این کانال ها به دقت مورد بررسی و کنکاش قرار گرفته و رابطه ی بین آنها مشخص می شود

جالب است که بدانید با توجه به اطلاعاتی که بدست آمده است ۸۰ درصد محتوای غیر اخلاقی فضای تلگرام توسط عده ای کمتر از ۱۰۰۰ نفر (سرشاخه های اصلی) تولید می شود و برای اولین بار از سایت های غیر اخلاقی وارد فضای تلگرام فارسی می شود و سپس در کانالهای بسیاری که این افراد راه انداخته اند به صورت انبوه منتشر می شود. سرشاخه ها اغلب با هدف کسب درآمد، جوانان و نوجوانان ایران عزیز ما را معتاد محتوای شهوت انگیز خود می کنند و در ازای تعداد فالوور بالاتر در کانالهای متعددشان از محل تبلیغات و فروش کانال درآمدهای کلان بدست می آورند. (برخی به صورت روزانه بالای ۱ میلیون تومان از این روش درآمد دارند)

 

اغلب افرادی که از اینجا به بعد وارد چرخه ی این محتوای غیر اخلاقی می شوند فریب خورده اند و قطعا با تذکر به خود آمده و از چرخه ی انتشار و این بازی کثیف خارج خواهند شد

اصلی ترین عاملی که باعث شده است این سرشاخه ها به صورت آزادانه فعالیت کنند عدم احساس نا امنی در این فضاست آنها آن چنان این فضا را برای خود امن دیده اند که ابایی از فعالیتهای تجاری ندارند.

اما زین پس با کمک شما عزیزان دیگر این فضا برایشان امن نخواهد بود

پس از شناسایی در اولین اقدام سعی می کنیم ضمن اخطار به فرد شناسایی شده که غالبا مدیر چندین کانال اصلی است اطلاعات اولیه ای از وی را منتشر کنیم طبق اخلاق اسلامی سعی میکنیم اطلاعات وی تا حد امکان مخفی بماند و آبرویش حفظ شود اگر نتیجه نداد دو اقدام عمده صورت می پذیرد:

اولا اطلاعات کامل وی به عنوان کسی که مردم را به فساد دعوت می کند منتشر شده و ثانیا کانالهای وی از دسترس خارج می شود همانطور که تا کنون بیش از ۵۰ کانال پر بازدید غیر اخلاقی در این چند هفته از دسترس خارج شد (آخرین نمونه کانال عسلی با بیش از ۲۵۰ هزار فالوور). طبیعتا حق شکایت به مراجع ذی صلاح و ارائه مستندات برای محاکمه ی این افراد توسط این جبهه محفوظ است.

نمونه ای از فعالیت ها

شناسایی مفسدین تلگرام درکرمان

شناسایی مشخصات و اطلاعات کامل عوامل گرداننده چندین کانال مستهجن در تلگرام توسط دلاوران جبهه مقابله با فساد در فضای مجازی استان کرمان.در گام اول بخشی از نام و شماره حساب بانکی یکی از گردانندگان افشا می گردد. در صورتی که بعد از یک هفته کانال ها تعطیل نشود مرحله بعدی اقدام صورت خواهد گرفت.

محمد ف.......ی شماره کارت بانکی ۰۸۳۲-****-۳۳۷۹-**۶۱

 

شناسایی اپلیکیشن های غیر مجاز در کافه بازار

تعداد زیادی اپلیکیشن غیر مجاز و خارج از عرف و اخلاق در اپ استور کافه بازار شناسایی شده است که نیروهای خودجوش و مردمی پیوسته به جبهه مقابله با فساد در فضای مجازی در حال تذکر به ارائه دهندگان و مسئولین کافه بازار میباشند.امیدواریم در همین مرحله نسبت به حذف و اصلاح اقدام نمایند تا احتیاجی به اقدامات بعدی نباشد.

شناسایی کانال غیر اخلاقی خندونه

ادمین کانال غیر اخلاقی خندونه! شامل تصاویر غیر اخلاقی! که برای فعالیت راحت تر کانال را خصوصی کرده است و بیش از ۶٠ هزار عضو دارد.

از آنجایی که با جستجوی نام کانال نمی توانید به آن برسید نام آورده ایم.نام مدیر نگین (مستعار است)نام اصلی ( مهدی ا...ی)

شماره کارت (۶۰۳۷……..۷۲۲۴۴) از روی شماره ی کارت بانکی کل اطلاعات این افراد قابل دستیابی است.

نحوه همکاری با جبهه مردمی مقابله با فساد در فضای مجازی

جبهه مقابله با فساد در فضای مجازی از عموم هموطنان عزیز که مایلند به نحوی با این جبهه همکاری نموده ( شناسایی،گزارش،از دسترس خارج نمودن و...صفحات در شبکه های اجتماعی،،سایتها،اپلیکیشن ها و بازی های مستهجن و مفسده انگیز) و گامی در جهت سالم نمودن فضای مجازی جهت امنیت روانی و اخلاقی فرزندان این سرزمین بردارند دعوت به همکاری می نماید. لطفا با @antifesad_admin تماس بگیرید.

  • امید بابایی

ذائقه سنجی جوامع....

امید بابایی | چهارشنبه, ۲۶ خرداد ۱۳۹۵، ۰۹:۰۷ ق.ظ

افسران - تبیین ولنگاری فرهنگی در فضای مجازی
تبیین پیامدهای ولنگاری فرهنگی در فضای مجازی :
افسران - تبیین ولنگاری فرهنگی در فضای مجازی

راه اندازی شبکه ملی اطلاعات،مانع از ولنگاری فرهنگی در فضای مجازی می شود/ ماموریت اصلی اینترنت ذیل آژانس فوق سری امنیتی آمریکا، ذائقه سنجی جوامع است

کارشناس رسانه و فضای مجازی با بیان اینکه قطعا افزایش آمار خودکشی های اخیر در بین نسل جوان و آفزایش آمار طلاق ها و خشونت های خانوادگی در سایه همین جهل اینترنتی است، گفت: فضای مجازی آسیب های خاص خودش را دارد، نخستین چیزی که می تواند فضای مجازی رها شده از نسل جوان ما بگیرد، هویت است.

منبع:
sahebnews.ir/477041/
  • امید بابایی

پروژه جاسوسی «پنج چشم»؛ از جنگ سرد تا جنگ دیجیتال

امید بابایی | چهارشنبه, ۲۶ خرداد ۱۳۹۵، ۰۸:۵۴ ق.ظ
  • امید بابایی

لزوم حفظ توانمندی «ایمان اسلامی» و «پیشرفت علمی» در فضای مجازی

امید بابایی | چهارشنبه, ۲۶ خرداد ۱۳۹۵، ۰۸:۳۴ ق.ظ

 رهبر انقلاب اسلامی در دیدار مسئولان نظام:

طرف مقابل از همه‌ی امکانات خود به‌ویژه فضای مجازی استفاده می‌کند تا ایمان اسلامی نسل جوان و نسل‌های بعدی را متزلزل کند؛ بنابراین باید برای حفظ و عمق‌بخشی به ایمان اسلامی در جامعه به‌عنوان یکی از زمینه‌های اقتدار، اهتمام ویژه‌ای داشته باشیم.
  آنها برای مقابله با پیشرفت علمی حتی از ابزارهای خباثت‌آمیز و ممنوع همچون بدافزارها و ویروس‌های اینترنتی استفاده کردند که می‌توانستیم برای این جنایت، گریبان آنها را در دادگاه‌های بین‌المللی بگیریم که متأسفانه این کار انجام نشد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تأکید بر ضرورت حمایت از جوانان معتقد و انقلابی به‌عنوان یکی از توانمندی‌های کشور، افزودند: همان‌گونه که صریح و آشکارا گفتم همواره از جوانان مؤمن انقلابی دفاع می‌کنم و به آنها ارادت دارم.

  • امید بابایی

مرکزپژوهشی موبایل واینترنت در دانشگاه کاشان

امید بابایی | سه شنبه, ۲۵ خرداد ۱۳۹۵، ۱۲:۳۹ ب.ظ

گزارشی از فعالیت های سه ماهه مرکزپژوهشی مطالعات اجتماعی- رفتاری موبایل واینترنت دانشگاه کاشان


نابع فارسی اعم از تقریبا 300عنوان مقاله علمی، پژوهشی وبیش از110 عنوان کتاب درزمینه ابعاد حقوقی، جامعه شناختی، روانشناختی



  • امید بابایی