شبکه های اجتماعی موبایلی...ماهواره...

همه چیز رسانه های نوظهور ......ماهواره

شبکه های اجتماعی موبایلی...ماهواره...

همه چیز رسانه های نوظهور ......ماهواره

طبقه بندی موضوعی

حمایت از صدا وسیما

امید بابایی | سه شنبه, ۲۲ دی ۱۳۹۴، ۱۱:۰۸ ق.ظ

از نظر کیفی شبکه‌های بیگانه بدون هیچ گونه توقفی، در حال پخش برنامه‌هایی متضاد با فرهنگ دینی- ایرانی و مخالف با حیا و عفت انسانی و دینی هستند؛ به طوری که تعداد خیلی زیادی از این کانال‌ها، در زمینه پخش برنامه‌های ضداخلاقی و اروتیکال فعالیت می‌کنند.

آمارهای رسمی و غیر رسمی نشان از آن دارد که شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان با نفوذ ۷۱ درصدی در پایتخت و نفوذ پایین‌تر در دیگر شهر‌ها، فضای فرهنگی خانواده ها را با مخاطرات جدی ای مواجه ساخته اند.
 
مطالعات نشان می دهد حداقل 69 درصد افراد مورد پرسش دارای ماهواره و 31درصد فاقد ماهواره اند. برخی مدیران صدا و سیما نیز خبر استفاده 70 درصد مردم از ماهواره را تایید می کنند. تلویزیون نظرسنجی را در مورد میزان مخاطبان ماهواره در تهران انجام داده که نشان می دهد، بهره مندی مردم از ماهواره در قیاس با سال 89 حداقل 10 درصد افزایش داشته است. پایگاه اطلاع رسانی اداره کل روابط عمومی صدا و سیما این تحقیق را منتشر کرده که نتایج آن چنین است:« از میان پاسخ دهندگان 40/90 درصد بیننده شبکه های فارسی زبان بوده اند و ۱۴ درصد فقط شبکه های خارجی را تماشا می کنند. با این وجود 50درصد از پرسش شوندگان گفته بودند که ماهواره با فرهنگ ما سازگاری ندارد و 34 درصد مخالفت کردند و معتقد بودند که ماهواره منطبق با فرهنگ جامعه است.»
 
وضعیت تقابلی ما با رسانه های بیگانه زمانی عیان تر می شود که نگاهی کوتاه به آرایش کمی و کیفی آنها و مهم از این رشد بی سایقه این شبکه ها طی سال های گذشته داشته باشیم. بر اساس آماری که منابع رسمی اعلام کرده‌اند، در سال 1375 اولین شبکه فارسی‌زبان تأسیس شد که در ادامه دو شبکه به آن اضافه شد و جمعا سه شبکه فارسی زبان وجود داشت که شامل شبکه ماهواره‌ای گروهک منافقین و دو شبکه لس آنجلسی بود. امّا در سال‌های اخیر این تعداد شبکه‌ها به 140 شبکه فارسی‌زبان رسیده که از این تعداد، 13 شبکه تنها مخصوص فیلم و سریال هستند. شبکه‌هایی که تا چند سال قبل، تنها چند ساعت برنامه در روز پخش می‌کردند؛ ولی در حال حاضر به صورت 24 ساعته فعالیت می‌کنند.
لازم است با تعاملی درست و منطقی میان رسانه ملی و دولت، بودجه رسانه ملی متناسب با اهداف و ماموریت های سازمانی آن افزایش و تامین گردد تا این رسانه بتواند از پس رقابت با حریفان خود بر بیاید و از سوی دیگر سازمان صدا و سیما نیز نیاز به بازنگری جدی در ساختار خود دارد تا بودجه اختصاص یافته خود را هر چه بهتر استفاده کرده و حداکثر بهره وری را داشته باشد.
....
  • امید بابایی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی