چادر یک رسانه است و با محتوا و پیام ...
فهم استفاده از چادر ملی با رویکرد پدیدار شناسی
چکیده
هدف این مطالعه فهم استفاده از چادر ملی و بررسی ابعاد دخیل در زمینه پذیرش یا عدم پذیرش این پدیده جدید است. این پژوهش از نوع پژوهشهای کیفی، و به روش پدیدارشناسی انجام شده است. زمان اجرای پژوهش، بهار و تابستان سال 1392 بوده و نمونه ها شامل بیست نفر خانم بودند که یا خودشان چادر ملی سر می کردند و یا به نوعی با این مسئله در ارتباط بوده، و با استفاده از روش نمونهگیری مبتنی بر هدف، انتخاب شدهاند. جمع آوری اطلاعات با استفاده از شیوه مصاحبه گروهی و تجزیه و تحلیل داده های آن انجام شد. تفسیر یافته ها حکایت می کند تمایز اجتماعی، فشار هنجاری، بازنمایی بدن، تعارض هویت قومی، مردسالاری، عدم انتشار اجتماعی، آسانی و سودمندی ادراکی و کلیشه چادر، عمده مفاهیمی است که می توان با آنها میزان استفاده از چادر ملی را تحلیل کرد.
نویسندگان:
محمد عباس زاده, سیده حکیمه موسوی, شاپور زردموی
فصلنامه فرهنگی - تربیتی زنان و خانواده - سال دهم، شماره 31، تابستان 1394.
- ۹۵/۰۲/۰۴