معرفی کتاب سواد رسانه ای
امید بابایی | چهارشنبه, ۱ ارديبهشت ۱۳۹۵، ۰۹:۲۴ ق.ظ

نام کتاب: «سواد رسانه ای»
نام نویسندگان:حسن گل احمدی (مدرس مرکز13 تهران)
با مقدمه ای از :حسن گل احمدی
سال انتشار:1393
ناشر:مولف
چکیده ای از کتاب: «یکی
از فنونی که به نظر میرسد می بایست امروز بیش از گذشته به آن توجه شود،
رسانه و مهارتهای به کارگیری آن است؛ در روزگاری که یک موبایل هم تلفن
همراه است، هم دوربین عکاسی، هم یک ضبط صوت هم دفترچه یادداشت هم مرورگر وب
و... یک خودکار هم قلم نوشتن است هم چراغ مطالعه دارد هم صدا ضبط میکند...
یک پرینتر هم زیراکس میگیرد هم اسکن می کند هم چاپگر است... در روزگاری که
رقابت صنعتها بر سر کاربرد بیشتر گرفتن از تولیدات است، تو هم موظفی که
خودت را به فنون و کابردهای مختلف مجهز کنی.»
«اصولاً سواد رسانهای در جهت برخورد هدفمند با رسانه مطرح میشود. از این منظر به اعتقاد اکثر تحلیلگران و کارشناسان حوزه رسانه، برخورد هدفمند با رسانه از جمله دلایل بالا رفتن سطح آگاهی در تمامی اقشار جامعه به عنوان مخاطبین رسانه میباشد که میتواند منجر به ایجاد ارتباطات دوسویه و مشارکتجویانه با رسانهها از یکسو و تقویت ساختارهای دموکراتیک جامعه در راستای مباحث نقد، مشارکت فعالانه در حوزه رسانه در بین شهروندان باشد. بنابراین آنچه در «سواد رسانهای» میتواند مطرح باشد، آموزش مهارتهای لازم برای برقراری ارتباطی متفکرانه و آگاهانه با رسانهها و در عین حال به وجود آوردن نگاهی دقیق، نقاد و تحلیلی به پیامهای رسانهای (مکتوب، دیداری و شنیداری) میباشد.»
این کتاب در شش فصل تنظیم شده است. فصل اول؛ کلیت رسانه، شناخت محتوا و ابزار، تعریف و تحدید، عناصر و ویژگی های رسانه پرداخته است، فصل دوم؛ سواد رسانهای، اطلاعات و دانش، را مد نظر داشته است، فصل سوم به توسعه و نظریه های سواد رسانه ای میپردازد، در فصل چهارم با عناصر و اصول سواد رسانهای آشنا میشویم، فصل پنجم؛ کارکرد نظری سواد رسانه ای و ضرورت آموزش سواد رسانه ای را گوشزد می کند و فصل آخر(ششم) اخلاق در رسانه ها را پیش رو قرار می دهد....





«اصولاً سواد رسانهای در جهت برخورد هدفمند با رسانه مطرح میشود. از این منظر به اعتقاد اکثر تحلیلگران و کارشناسان حوزه رسانه، برخورد هدفمند با رسانه از جمله دلایل بالا رفتن سطح آگاهی در تمامی اقشار جامعه به عنوان مخاطبین رسانه میباشد که میتواند منجر به ایجاد ارتباطات دوسویه و مشارکتجویانه با رسانهها از یکسو و تقویت ساختارهای دموکراتیک جامعه در راستای مباحث نقد، مشارکت فعالانه در حوزه رسانه در بین شهروندان باشد. بنابراین آنچه در «سواد رسانهای» میتواند مطرح باشد، آموزش مهارتهای لازم برای برقراری ارتباطی متفکرانه و آگاهانه با رسانهها و در عین حال به وجود آوردن نگاهی دقیق، نقاد و تحلیلی به پیامهای رسانهای (مکتوب، دیداری و شنیداری) میباشد.»
این کتاب در شش فصل تنظیم شده است. فصل اول؛ کلیت رسانه، شناخت محتوا و ابزار، تعریف و تحدید، عناصر و ویژگی های رسانه پرداخته است، فصل دوم؛ سواد رسانهای، اطلاعات و دانش، را مد نظر داشته است، فصل سوم به توسعه و نظریه های سواد رسانه ای میپردازد، در فصل چهارم با عناصر و اصول سواد رسانهای آشنا میشویم، فصل پنجم؛ کارکرد نظری سواد رسانه ای و ضرورت آموزش سواد رسانه ای را گوشزد می کند و فصل آخر(ششم) اخلاق در رسانه ها را پیش رو قرار می دهد....
- ۹۵/۰۲/۰۱