رابطه حضور در فضای مجازی و کاهش تمایل به ازدواج
امید بابایی | دوشنبه, ۱۴ دی ۱۳۹۴، ۱۱:۱۳ ق.ظ
مدیرکل
دفتر ازدواج و تعالی خانواده وزارت ورزش و جوانان گفت: حضور بیش از حد در
شبکههای مجازی یکی از دلایل کاهش تمایل افراد برای پیگیری جدی امر ازدواج
است؛ چرا که با برقراری ارتباطات متعدد نیازهای عاطفی، اطلاعاتی و ارتباطی
خود را ارضا میکنند و همین امر انگیزه آنان را برای برخورداری از
ارتباطات باثبات و متعهدانه کاهش میدهد.
دخت ایران-
دکتر بهمن بهمنی افزود: شبکههای مجازی مانند وایبر، واتسآپ و فیسبوک
ابزاری هستند که میتوان از آنها خوب یا بد استفاده کرد. برخی از مطالب
این شبکهها بازدارنده ازدواج و مروج فساد و بی بند و باری هستند؛ البته
برخی گروهها در این شبکهها مروج ازدواج هستند که میتوان از آنها حمایت و
محتوا و ساختار شبکههای مجازی را هدایت کرد.
وی خاطرنشان کرد: بیشتر ارتباطهایی که در فضای مجازی برقرار میشود.
دروغ، وهم و خیالات است و موجب اتلاف وقت میشود. در واقع هرچه قدر دسترسی
افراد تسهیل شود، انگیزه انتخاب دائم کاهش مییابد. زمانی که فرد بتواند با
افراد مختلف در ارتباط باشد و با آنها درباره هر موضوعی حرف بزند و
مکانیزمی برای راستی آزمایی مطالب مطرحشده نباشد، تمایل افراد به ازدواج
کاهش مییابد.
مدیرکل دفتر ازدواج و تعالی خانواده وزارت ورزش و جوانان با اشاره به
تأثیر عضویت افراد در شبکههای مجازی تلفن همراه گفت: در حال حاضر هر یک از
اعضای خانواده در منزل از شبکههای مجازی تلفن همراه خود استفاده میکنند و
باهم حرف نمیزنند و تصمیمگیری نمیکنند. در نتیجه میزان تجربه موفقیت و
شکست آنان کاهش مییابد.
بهمنی در پایان تصریح کرد: استفاده بیش از حد از شبکههای مجازی به روابط
عاطفی با ثبات و هدفدار ضربه میزند. در حال حاضر حتی روانشناسان اجتماعی و
جامعهشناسان در این زمینه مطالعه میکنند؛ چرا که روابط غیرحضوری شده و
جای روابط چهره به چهره و مسئولانه را گرفته است.
- ۹۴/۱۰/۱۴